Veelgestelde vragen

Nieuw account m.i.v. 2021

Omdat de website geheel vernieuwd is per 1.1.2021 is de verwerking van de aanvragen gewijzigd en is de efficiëntie verbeterd. Indien u in het bezit bent van een inlogaccount uit 2020 of eerder, dan is deze niet meer geldig. Tijdens het aanvragen voor 2021 wordt er een nieuw account aangemaakt, dat u ook kunt gebruiken voor toekomstige aanvragen en wijzigingen. Het spreekt voor zich, dat het belangrijk is om uw inloggegevens goed te bewaren.

Verhuren. Kan ik als particulier ook mijn boot verhuren?

Ja, dat is mogelijk op voorwaarde dat de boot voorzien is van een elektromotor In geval van verhuur door particulieren, kunt U een vaarontheffing aanschaffen in de categorie bedrijven.

Aanvragen. Stappen voor het aanvragen ontheffingen

1. De stappen voor het aanvragen zijn als volgt:
  2. Ga naar het menu bovenin of naar https://www.stichtingveen.nl/vaarontheffingen kies voor particulieren, bedrijven of verenigingen en vervolgens de juiste ontheffing voor uw vaartuig.
  3. Vul uw vaartuiggegevens correct in en sluit af door de ontheffing in de winkelmand te doen.
  4. Nog een vaartuig toevoegen? Ga weer naar vaarontheffing en kies de juiste ontheffing voor uw vaartuig en vul de juiste gegevens in.
  5. Als alle ontheffingen in de winkelmand zitten, kunt u afrekenen via de knop rechts onderin of via de winkelmand rechtsboven.
  6. U vult uw adresgegevens en het mailadres in waar de ontheffing naar toe moet worden gestuurd. Op deze wijze wordt er een account aangemaakt. Bewaar de inloggegevens.
  7. Daarna kunt u afrekenen via iDEAL of Bancontact (België).
  8. De ontheffing(en) ontvangt u direct in de opgegeven mailbox. In geval van een jaarontheffing wordt de sticker binnen 10 werkdagen per post naar het huisadres verstuurd.

Privacy

Op https://www.stichtingveen.nl/privacyverklaring/ kunt u nadere informatie vinden over de zorgvuldigheid waarmee de Stichting VEEN met uw persoonlijke gegevens omgaat.

Vaarregels

Op de pagina Downloads – Stichting VEEN kunt u nadere informatie vinden over de belangrijkste vaarregels in het Reeuwijkse plassengebied.

Wijzigen woon- of e-mailadres

Uw woon- en e-mailadres kunnen en mogen wij zonder uw uitdrukkelijke toestemming niet voor u wijzigen. U kunt echter zelf uw e-mailadres op de volgende manier aanpassen:

1. Ga naar de pagina “Accountgegevens“. Deze pagina is ook bereikbaar via het menu rechtsboven. Log hier in met uw inlognaam en paswoord.
  2. U kunt hier u woon- of emailadres wijzigen.
  3. Bij een geslaagde wijziging ontvang u automatisch een bericht dat uw wijzigingen zijn doorgevoerd.

Een juist e-mailadres is belangrijk om in te kunnen loggen, het digitaal versturen van de ontheffingen en voor het versturen van de sticker naar het huisadres ingeval van een jaarontheffing.

Verzending sticker

Alleen voor de jaarontheffing worden stickers verstuurd. De verzending neemt circa 10 werkdagen in beslag.

Sticker kwijt

Ervaring leert, dat in de meeste gevallen de sticker tussen de andere post of de krant wordt teruggevonden. Het is mogelijk om tegen betaling een nieuwe sticker tegen het tarief op de tarievenlijst te bestellen. In dat geval stuur U e-mail naar vaarontheffingen@stichtingveen.nl.

Verkoop. Vaartuig verkocht aan nieuwe koper.

De vaarontheffing is te vergelijken met een kentekenbewijs voor een auto en dus gebonden aan de boot waarvoor deze is afgegeven. U kunt de vaarontheffing dus niet overzetten of geld terug vragen voor de resterende periode. We stellen het op prijs, dat u de verkoop van de boot meldt aan de stichting VEEN via vaarontheffingen@stichtingveen.nl. Als de boot in de Reeuwijkse plassen blijft, dan dient de nieuwe eigenaar voor het volgende jaar een ontheffing aan te schaffen.

Verkoop. Vaartuig verkocht met aanschaf nieuw vaartuig.

De vaarontheffing is te vergelijken met een kentekenbewijs voor een auto en dus gebonden aan de boot waarvoor deze is afgegeven. U kunt de vaarontheffing dus niet overzetten. Voordat u met de nieuwe boot gaat varen, kunt via uw account op de pagina “Accountgegevens“ een vaarontheffing voor de nieuwe boot aanvragen.

Vervangen motor door hetzelfde type.

Voor het lopende jaar verandert er niets. In het volgende jaar kunt een vergunning aanschaffen en daarbij de nieuwe motorgegevens invullen.

Vervanging motor door elektromotor.

Terugvragen van het teveel betaalde voor de resterende periode is niet mogelijk. Voor het lopende jaar verandert er niets. In het volgende jaar kunt een vergunning aanschaffen in de betreffende categorie (een elektrische aandrijving) en daarbij de nieuwe motorgegevens invullen.

Overlijden. Overzetten op naam van de erven.

De vaarontheffing is te vergelijken met een kentekenbewijs voor een auto en dus gebonden aan de boot waarvoor deze is afgegeven. U kunt de vaarontheffing dus niet overzetten. We stellen het op prijs, dat u het overlijden van de ontheffingshouder meldt aan de stichting VEEN via vaarontheffingen@stichtingveen.nl.

Als de boot in de Reeuwijkse plassen blijft, dan zou het fijn zijn, als u tevens de n.a.w. gegevens en het e-mailadres van de nieuwe eigenaar zou willen doorgeven via vaarontheffingen@stichtingveen.nl

Overige vragen

Bent u hiermee niet geholpen? Neem dan contact op via e-mail: vaarontheffingen@stichtingveen.nl​.

Uw winkelwagen
    Uw winkelwagen is leeg